Ústredný archív SAV umožňuje prístup k archívnym dokumentom formou odpisu, výpisu, potvrdenia alebo kópie (§12 Zákona 395/2002 Z.z.) najmä pri overovaní zamestnania [žiadosť], udelení vedeckej kvalifikácie alebo zisťovania údajov pre úradné účely [žiadosť].
Žiadosť je možné podať osobne, poštou, e-mailom, od 1. januára 2017 aj prostredníctvom elektronickej schránky alebo telefonicky. Žiadosti sú vybavované bezplatne.
Štúdium archívnych dokumentov umožňuje Ústredný archív SAV v bádateľni vo svojom sídle počas prevádzkových hodín.
Archív predkladá na štúdium dokumenty zo spracovaných a sprístupnených archívnych fondov a zbierok.
Archív môže obmedziť prístup k archívnym dokumentom v prípadoch uvedených v §13 Zákona 395/2002 Z.z.
Každý bádateľ je povinný pravdivo a úplne vyplniť bádateľský list, riadiť sa bádateľským poriadkom a pokynmi zamestnancov archívu.
Použité informácií čerpané z predložených archívnych dokumentov v publikáciách s poznámkovým aparátom je potrebné citovať podľa vzoru alebo podľa pokynov redakcie.
Bádateľom sú k dispozícii príručná knižnica, archívne pomôcky a pevné aj WiFi pripojenie k sieti Internet. Bádatelia tiež môžu požiadať zamestnancov archívu o odbornú konzultáciu.
Bádatelia môžu používať vlastný notebook a so súhlasom riaditeľa archívu si vyhotovovať fotokópie predložených archívnych dokumentov pre vlastné potreby. Pre ich ďalšie publikovanie je potrebné osobitné povolenie.
O predloženie archívnych dokumentov je možné požiadať aj vopred na základe žiadosti doručenej do ÚA SAV poštou, e-mailom a od 1. januára 2017 aj prostredníctvom elektronickej schránky.