Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
(1) Tento zákon upravuje organizáciu a pôsobnos orgánov tátnej správy na úseku archívov a registratúr, organizáciu archívov, práva a povinnosti zriaďovateža archívu, archívu, vlastníka archívneho dokumentu, prístup k archívnym dokumentom, ako aj práva a povinnosti pôvodcu registratúry.
(2) Tento zákon sa nevzahuje na registratúrne záznamy, ktorých správu a uchovávanie upravuje osobitný predpis1).
(1) Archív je odborné pracovisko, ktoré preberá, eviduje, ochraňuje a sprístupňuje archívne dokumenty.
(2) Archívny dokument je záznam, ktorý má trvalú dokumentárnu hodnotu pre poznanie dejín Slovenska a Slovákov. Archívnym dokumentom je aj filmový alebo zvukový záznam, ktorý vznikol do roku 1950. Archívnym dokumentom nie je kniničný dokument1a) a zbierkový predmet2).
(3) Archívny fond je súbor archívnych dokumentov pochádzajúcich z registratúry toho istého pôvodcu alebo z činnosti fyzickej osoby, ktorá nevytvára registratúru.
(4) Archívna zbierka je súbor archívnych dokumentov vytvorený zberatežskou činnosou právnickej osoby alebo fyzickej osoby.
(5) Archívne dedičstvo Slovenskej republiky (ďalej len archívne dedičstvo) je súbor archívnych dokumentov, archívnych fondov a archívnych zbierok (ďalej len archívny dokument), okrem cudzích archívnych dokumentov, zapísaných v Evidencii archívneho dedičstva Slovenskej republiky (ďalej len evidencia archívneho dedičstva).
(6) Cudzí archívny dokument je archívny dokument, ktorý vznikol mimo územia Slovenska a netýka sa dejín Slovenska a Slovákov. Cudzí archívny dokument je aj archívny dokument, ktorý je zapísaný v evidencii cudzieho tátu.
(67 Preberanie archívnych dokumentov je súhrn odborných činností vykonávaných archívom, ktorých účelom je doplňova archívne dedičstvo.
(8) Ochrana archívnych dokumentov je súhrn odborných činností na ich zachovanie a ochranu pred odcudzením a pokodením.
(9) Sprístupňovanie archívnych dokumentov je súhrn odborných činností, ktorých účelom je umoni prístup k informáciám, ktoré obsahujú.
(10) Konzervačná kópia archívneho dokumentu (ďalej len konzervačná kópia) je kópia archívneho dokumentu vyhotovená spravidla na mikrofilme s ciežom zachova informáciu, ktorú archívny dokument obsahuje.
(11) Archívny informačný systém je súbor informácií o archívnych dokumentoch zapísaných v evidencii archívneho dedičstva, o ich uloení, obsahu a prístupe k nim.
(12) Predarchívna starostlivos je súhrn odborných činností vykonávaných archívom, ktorých účelom je prebera archívne dokumenty do archívu.
(13) Správa registratúry je zabezpečovanie evidovania, tvorby, ukladania, ochrany registratúrnych záznamov, prístupu k nim a zabezpečovanie ich vyraďovania.
(14) Registratúra je súbor vetkých registratúrnych záznamov evidovaných pôvodcom registratúry.
(15) Registratúrny záznam je informácia evidovaná pôvodcom registratúry.
(16) Pôvodca registratúry je právnická osoba alebo fyzická osoba, z činnosti ktorej vzniká registratúra.
(17) Vyraďovanie registratúrneho záznamu je súhrn odborných činností, pri ktorých sa z registratúry vyčleňuje registratúrny záznam, ktorému uplynula lehota uloenia; registratúrny záznam s trvalou dokumentárnou hodnotou sa ukladá do archívu a registratúrny záznam bez trvalej dokumentárnej hodnoty sa zničí.
(18) Lehota uloenia je počet rokov, počas ktorých pôvodca registratúry potrebuje registratúrny záznam pre svoju činnos.
(19) Spis je registratúrny záznam alebo súbor registratúrnych záznamov, ktoré vznikli v súvislosti s vybavovaním tej istej veci.
(1) Archívne dedičstvo je súčasou kultúrneho dedičstva Slovenskej republiky. tát je povinný zabezpeči zachovanie archívneho dedičstva a kadý je povinný mu pri tom poskytnú súčinnos.3)
(2) Preberanie archívnych dokumentov, ochrana archívnych dokumentov, ich sprístupňovanie a prístup k informáciám obsiahnutým v archívnych dokumentoch je verejným záujmom.
(3) Kadý, kto nadobudol záznam, ktorého obsah, pôvod, čas vzniku alebo jedinečnos vyhotovenia sú dôvodom na predpoklad, e by mohlo ís o archívny dokument, je povinný predloi ho ktorémukožvek archívu príslunému podža tohto zákona rozhodova o dokumentárnej hodnote záznamu.
(4) Archívny dokument, ktorý je alebo má by trvalo uloený vo verejnom archíve, je nescudzitežný. Nescudzitežný je aj archívny dokument bez ohžadu na jeho pôvodcu, vlastníka alebo archív, v ktorom je uloený, ktorý je súčasou archívneho fondu alebo archívnej zbierky.
(5) Vlastnícke právo k archívnemu dokumentu, ktorého pôvodcom je tátny podnik, tátna rozpočtová organizácia a tátna príspevková organizácia zaniknutá alebo transformovaná pred účinnosou tohto zákona, mono previes len na tát.
(6) tát má predkupné právo k archívnemu dokumentu v súkromnom vlastníctve; predkupné právo tátu zanikne uplynutím iestich mesiacov odo dňa doručenia ponuky vlastníka Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky (ďalej len ministerstvo) alebo dňom odmietnutia ponuky tátom pred uplynutím tejto lehoty.
(7) Na archívny dokument nemono zriadi záloné právo4) ani ho inak zaai. Archívny dokument nepodlieha výkonu rozhodnutia5) ani exekúcii6).
(8) Vyvlastni archívny dokument alebo rozhodnú o jeho nútenej úschove mono len za podmienok ustanovených týmto zákonom a za primeranú náhradu7).
(1) Sústavu archívov tvoria verejné archívy a súkromné archívy.
(2) Verejné archívy sú
a) tátne ústredné archívy a tátne archívy s regionálnou územnou pôsobnosou,
b) archívy tátnych orgánov, tátnych rozpočtových organizácií a tátnych príspevkových organizácií8),
c) mestské archívy9) a archívy samosprávnych krajov10),
d) archívy právnických osôb zriadených zákonom11),
e) archívy právnických osôb a archívy fyzických osôb, ktoré sú orgánmi verejnej správy12).
(3) tátne ústredné archívy sú Slovenský národný archív a tátny ústredný banský archív. tátne archívy s regionálnou územnou pôsobnosou a územné obvody ich pôsobnosti sú uvedené v prílohe.
(4) Súkromné archívy sú archívy právnických osôb13) a archívy fyzických osôb.
(1) Ministerstvo zriaďuje tátne ústredné archívy a tátne archívy s regionálnou územnou pôsobnosou ako svoje zariadenia bez právnej subjektivity na plnenie úloh tátnej správy na úseku archívov a registratúr.
(2) Zriadi a zrui archív mono len so súhlasom ministerstva. Zriadi a zrui archív môu
a) tátne orgány a nimi zriadené a zaloené právnické osoby,
b) obec, ktorá je mestom9) a samosprávny kraj10),
c) iné právnické osoby,
d) fyzické osoby.
(3) Ministerstvo rozhodne o zruení archívu, ak jeho zriaďovatež
a) zanikol bez právneho nástupcu,
b) neodstráni poruenie povinností podža § 6 ods. 2 písm. a), b) a d) ani po opakovanom uloení pokuty.
(1) Zriaďovatež archívu je oprávnený
a) poiada ministerstvo o finančný príspevok na úhradu nákladov na potrebné úpravy priestorov archívu vykonávané s ciežom zlepi podmienky ochrany archívnych dokumentov uloených v archíve a prístupu k nim,
b) poiada ministerstvo o informáciu, odbornú radu a usmernenie.
(2) Zriaďovatež archívu je povinný
a) poiada ministerstvo o súhlas so zriadením archívu,
b) zabezpeči, aby úlohy archívu podža tohto zákona plnili osoby zapísané v zozname osôb vykonávajúcich v archíve odborné činnosti podža tohto zákona,
c) oznámi ministerstvu bezodkladne vznik a skončenie pracovného pomeru, vznik, skončenie a zánik tátnozamestnaneckého pomeru osôb zapísaných v zozname podža písmena b),
d) umiestni archív v priestoroch, ktoré zabezpečujú ochranu archívnych dokumentov a umoňujú prístup k archívnym dokumentom,
e) poiada ministerstvo o súhlas so zruením archívu, ponúknu mu archívne dokumenty a uloi ich v archíve určenom ministerstvom.
(3) iados o súhlas so zriadením archívu obsahuje
a) meno a priezvisko, adresu trvalého pobytu fyzickej osoby alebo názov, sídlo a identifikačné číslo právnickej osoby, ktorá je zriaďovatežom archívu,
b) doklady preukazujúce, e
1. úlohy archívu budú plni osoby najmenej s úplným stredným vzdelaním alebo úplným stredným odborným vzdelaním14) (ďalej len úplné stredné vzdelanie), vdy vak aspoň jedna osoba s vysokokolským vzdelaním v tudijnom odbore archívnictvo a pomocné historické vedy alebo v príbuznom tudijnom odbore,
2. archív bude umiestnený v priestoroch zabezpečujúcich ochranu archívnych dokumentov,
3. archív má priestory pre prístup k archívnym dokumentom,
4. zriaďovatež archívu je schopný finančne zabezpečova činnos archívu tak, aby archív mohol plni úlohy podža tohto zákona.
(4) iados o súhlas so zruením archívu obsahuje
a) údaje podža odseku 3 písm. a),
b) dôvody, pre ktoré zriaďovatež chce zrui archív,
c) ponuku na odkúpenie archívnych dokumentov tátom s návrhom ceny.
(5) Povinnosti zriaďovateža archívu sa vzahujú aj na jeho právneho nástupcu.
Archív je povinný
a) vykonáva predarchívnu starostlivos a prebera archívne dokumenty od ich pôvodcu alebo vlastníka,
b) evidova archívne dokumenty, ktoré prebral, udriava evidenciu v súlade so skutočným stavom a oznamova zmeny v evidencii,
c) ochraňova archívne dokumenty,
d) sprístupňova archívne dokumenty vrátane vypracúvania archívnych pomôcok,
e) vyda bádatežský poriadok,
f) umoňova výkon tátneho odborného dozoru,
g) umoňova prístup k archívnym dokumentom, archívnym pomôckam a k evidencii archívnych dokumentov, ktoré prebral,
h) vypracúva program vyhotovovania konzervačných kópií a o programe informova Slovenský národný archív,
i) zabezpečova a zasiela jedno vyhotovenie konzervačnej kópie najvýznamnejích archívnych dokumentov Slovenskému národnému archívu.
(1) Vlastník archívneho dokumentu je oprávnený
a) vyuíva informačné, poradenské a odborno-metodické sluby ministerstva,
b) poiada ministerstvo o finančný príspevok na ochranu archívneho dokumentu,
c) poiada ministerstvo o zabezpečenie konzervovania alebo retaurovania archívneho dokumentu; náklady na konzervovanie alebo retaurovanie uhrádza vlastník archívneho dokumentu,
d) obmedzi prístup k archívnym dokumentom a urči rozsah obmedzenia a čas jeho trvania;
prístup k archívnym
dokumentom mono obmedzi na 30 rokov, a ak ide o obmedzenie prístupu z dôvodov uvedených v § 13 ods. 2
písm. a), na 50 rokov,
e) udeli osobitné povolenie na prístup k archívnym dokumentom,
f) previes vlastníctvo k archívnemu dokumentu v rámci územia Slovenskej republiky, ak tát neuplatnil svoje predkupné právo; ak ide o cudzí archívny dokument, môe previes vlastníctvo aj mimo územia Slovenskej republiky.
(2) Vlastník archívneho dokumentu je povinný
a) predloi archívny dokument archívu podža § 4 ods. 2 písm. a) na zapísanie do evidencie archívneho dedičstva,
b) zabezpečova ochranu archívneho dokumentu, najmä konzervovanie alebo retaurovanie archívneho dokumentu, ak to vyaduje jeho fyzický stav,
c) umoňova výkon tátneho odborného dozoru a poskytova potrebnú súčinnos,
d) strpie na nevyhnutný čas nútenú úschovu archívneho dokumentu,
e) ponúknu archívny dokument ministerstvu na prednostné odkúpenie alebo zmluvnú úschovu, ak sám nie je schopný zabezpeči jeho ochranu; súčasou ponuky na odkúpenie je návrh ceny,
f) oznamova archívu, ktorý eviduje archívny dokument, zmenu jeho vlastníka alebo driteža, zmenu miesta jeho uloenia, jeho stratu, odcudzenie, opätovné nadobudnutie, pokodenie alebo zničenie,
g) informova nového vlastníka pri prevode vlastníctva k archívnemu dokumentu o zákaze jeho trvalého vývozu15),
h) poiada ministerstvo o povolenie na trvalý vývoz cudzieho archívneho dokumentu,
i) poiada ministerstvo o povolenie na dočasný vývoz archívneho dokumentu,
j) zabezpeči, ak je vyváajúcim, vyhotovenie konzervačnej kópie pred dočasným vývozom archívneho dokumentu,
k) uhradi náklady spojené so zmluvnou úschovou a nútenou úschovou archívneho dokumentu,
l) predloi cudzí archívny dokument s ciežom identifikova ho.
(1) Kadý archív vedie evidenciu archívnych dokumentov, ktoré prebral.
(2) Evidenciu archívnych dokumentov vlastníka, ktorý nezriadil archív, vedie tátny ústredný archív alebo tátny archív s regionálnou územnou pôsobnosou.
(3) tátny archív s regionálnou územnou pôsobnosou vedie evidenciu vetkých archívnych dokumentov nachádzajúcich sa v jeho územnom obvode. Evidenciu archívnych dokumentov archívov podža § 4 ods. 2 písm. b) vedie ministerstvo.
(4) Ministerstvo vedie ústrednú evidenciu vetkých archívnych dokumentov nachádzajúcich sa na území Slovenskej republiky (ďalej len ústredná evidencia).
(5) Evidencia archívnych dokumentov, ktorú vedú tátne ústredné archívy, tátne archívy s regionálnou územnou pôsobnosou a ústredná evidencia tvoria evidenciu archívneho dedičstva.
(1) Evidenciu archívu tvoria evidenčné listy k súborom archívnych dokumentov, ktoré prebral, kniha prírastkov, kniha depozitov a kniha úbytkov. Evidenčný list k súboru archívnych dokumentov archív bezodkladne po jeho vyhotovení zasiela príslunému tátnemu archívu s regionálnou územnou pôsobnosou na zaradenie do jeho evidencie; archívy podža § 4 ods. 2 písm. b) ho zasielajú ministerstvu.
(2) Ústrednú evidenciu tvoria
a) evidenčné listy k súborom archívnych dokumentov evidovaným tátnym ústredným archívom a tátnym archívom s regionálnou územnou pôsobnosou a archívom tátneho orgánu, tátnej rozpočtovej organizácie a tátnej príspevkovej organizácie,
b) záznamy o vyradení súborov archívnych dokumentov z evidencie a evidenčné listy k súborom archívnych dokumentov vyradeným z evidencie tátneho ústredného archívu a tátneho archívu s regionálnou územnou pôsobnosou a archívu tátneho orgánu, tátnej rozpočtovej organizácie a tátnej príspevkovej organizácie.
(1) Archívny informačný systém tvoria
a) evidencia archívneho dedičstva,
b) archívne pomôcky (sprievodca, inventár, katalóg a register).
(2) Archívny informačný systém vedú tátne ústredné archívy, tátne archívy s regionálnou územnou pôsobnosou a ministerstvo.
(1) Kadý má právo na prístup k archívnym dokumentom uloeným v archíve a k archívnemu informačnému systému (ďalej len prístup k archívnym dokumentom), ak tento zákon neustanovuje inak.
(2) Archív umoňuje prístup k archívnym dokumentom vyhotovovaním odpisov, výpisov, potvrdení, kópií, túdiom a verejným vystavovaním archívnych dokumentov.
(3) Archív predkladá na túdium originál archívneho dokumentu iba výnimočne; kópiu archívneho dokumentu predkladá vdy, ak
a) ide o archívny dokument, ktorý vznikol pred rokom 1526,
b) obsahuje informácie, ku ktorým je obmedzený prístup,
c) by pri túdiu mohlo dôjs k jeho pokodeniu alebo monosti jeho pokodenia.
(4) Prístup k archívnym dokumentom sa uskutočňuje na základe písomnej iadosti16) okrem prístupu k archívnym dokumentom ich verejným vystavovaním. iadatež v iadosti o prístup k archívnym dokumentom formou odpisu, výpisu, potvrdenia alebo kópie uvedie
a) meno a priezvisko,
b) rodné číslo,
c) adresu trvalého pobytu a adresu prechodného pobytu,
d) druh a číslo preukazu totonosti; iadatež preukazuje totonos občianskym preukazom17), cestovným dokladom18), vojenským preukazom19), námorníckou knikou20) alebo dokladom o pobyte21),
e) údaje o poadovanom archívnom dokumente, ktoré sú mu známe,
f) účel vyuitia,
g) meno, priezvisko a adresu fyzickej osoby, alebo názov, sídlo a identifikačné číslo právnickej osoby, pre potreby ktorej iada o prístup k archívnym dokumentom,
h) vyhlásenie o tom, či je pôvodcom archívnych dokumentov, jeho právnym nástupcom alebo vlastníkom archívnych dokumentov.
(5) iadosou o prístup k archívnym dokumentom formou túdia je bádatežský list, v ktorom iadatež uvedie údaje podža odseku 4, tému túdia a vyhlásenie o tom, e informácie z archívnych dokumentov pouije len na účely uvedené v bádatežskom liste a uvedie názov archívu, názov archívneho fondu a názov a meno spracovateža archívnej pomôcky, z ktorých získal informácie.
(6) Ak archív umoní iadatežovi prístup k archívnym dokumentom podža iadosti, rozhodnutie nevydáva.
(7) Prístup k archívnym dokumentom ich verejným vystavovaním archív umoňuje len výnimočne, na základe zmluvy a za úhradu nákladov na vyhotovenie kópií archívnych dokumentov a na ich prepravu. Vystavovatež musí archívne dokumenty poisti.
(8) Archív vyhotovuje odpis, výpis, potvrdenie z archívneho dokumentu a kópiu archívneho dokumentu za úhradu nákladov. Na vyhotovenom odpise, výpise, potvrdení a kópii osvedčuje ich zhodu s archívnym dokumentom. Archívom osvedčený odpis, výpis, potvrdenie a kópia nahrádzajú originál archívneho dokumentu.
(9) Odpis, výpis, potvrdenie z archívneho dokumentu alebo kópiu archívneho dokumentu, za ktoré iadatež uhrádza správny poplatok22), ministerstvo doručuje do zahraničia prostredníctvom Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky.
(1) Právo na prístup k archívnym dokumentom sa nevzahuje na prístup ku knihe prírastkov, knihe depozitov, na údaje o vlastníctve archívneho dokumentu a mieste jeho uloenia uvedené v evidenčnom liste k súboru archívnych dokumentov a na osobné údaje uvedené v archívnej pomôcke.
(2) Archív obmedzí prístup k archívnym dokumentom, ak
a) by tým mohla by ohrozená bezpečnos tátu, jeho obrana, zahraničné, politické, hospodárske alebo finančné záujmy alebo ak to vyplýva z medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná, alebo zo záväzkov vyplývajúcich z jej členstva v medzinárodných organizáciách,
b) by tým mohli by ohrozené práva a právom chránené záujmy ijúcich osôb23),
c) by tým mohlo dôjs k ich pokodeniu alebo monosti ich pokodenia,
d) to určujú podmienky, za ktorých boli uloené v archíve,
e) iadatež hrubo poruil bádatežský poriadok archívu.
(3) Archív môe obmedzi prístup k archívnym dokumentom, ak archívne dokumenty nie sú sprístupnené.
(4) O obmedzení prístupu k archívnym dokumentom podža odseku 2 a 3 a o jeho trvaní rozhoduje24)archív. V prípadoch uvedených v odseku 2 písm. a) a b) archív obmedzí prístup na základe predchádzajúceho rozhodnutia pôvodcu alebo vlastníka archívnych dokumentov, ktoré urobil pri ich odovzdaní do archívu.
(5) Prístup k osobným údajom v archívnych dokumentoch je moný
a) po uplynutí 90 rokov od vzniku záznamu, ak osobitný zákon25) alebo medzinárodná zmluva neustanovuje inak, alebo
b) po predloení písomného súhlasu s osvedčeným26) podpisom fyzickej osoby, o ktorej osobné údaje ide, alebo jej zákonného zástupcu, alebo blízkej osoby, ak táto fyzická osoba u neije.
(6) Prístup k archívnym dokumentom nemono obmedzi
a) ich pôvodcovi, jeho právnemu nástupcovi a vlastníkovi archívnych dokumentov,
b) tátnym orgánom, obci, samosprávnemu kraju, iným právnickým osobám a fyzickým osobám v súvislosti s ich činnosou podža osobitných predpisov27),
c) iadatežovi, ktorého sa týkajú údaje obsiahnuté v archívnych dokumentoch,
d) ak nejde o obmedzenie prístupu z dôvodov uvedených v odseku 2 písm. a) a c) a e) a v odseku 3 alebo ak pred vyraďovacím konaním nebol prístup obmedzený.
(7) Proti rozhodnutiu o obmedzení prístupu k archívnym dokumentom iadatež môe poda odvolanie24). Ak sa rozhodnutie o obmedzení prístupu k archívnym dokumentom týka archívnych dokumentov uloených v archíve
a) právnickej osoby zriadenej alebo zaloenej tátnym orgánom, rozhoduje o odvolaní tento tátny orgán; ak nie je orgánom tátnej správy, rozhoduje o odvolaní ministerstvo,
b) inej právnickej osoby a fyzickej osoby, rozhoduje o odvolaní ministerstvo,
c) mesta11) a samosprávneho kraja12) rozhoduje o opravnom prostriedku proti ich rozhodnutiu súd28).
(1) Pôvodca archívnych dokumentov, jeho právny nástupca alebo vlastník archívnych dokumentov môe udeli osobitné povolenie na prístup k archívnym dokumentom, ktoré inak nie sú prístupné (ďalej len osobitné povolenie).
(2) Ak nie je moné zisti pôvodcu archívnych dokumentov, jeho právneho nástupcu alebo vlastníka archívnych dokumentov, osobitné povolenie udežuje archív.
(3) Osobitné povolenie sa udežuje
a) na archívne dokumenty, alebo
b) fyzickej osobe.
(4) Z osobitného povolenia musí by zrejmé, kto ho udežuje, komu sa udežuje a na ktoré archívne dokumenty sa udežuje. Ak osobitné povolenie neudežuje archív, musí obsahova osvedčený26) podpis fyzickej osoby, ktorá ho udežuje.
(5) Archívne dokumenty, na prístup ku ktorým bolo udelené osobitné povolenie, sa stávajú trvalo prístupnými kadému iadatežovi.
(6) Udelením osobitného povolenia fyzickej osobe sa archívne dokumenty nestávajú prístupné inej fyzickej osobe. Ten, kto udelil osobitné povolenie fyzickej osobe, je povinný umoni kadej ďalej fyzickej osobe, ktorej ho udelí, prístup za rovnakých podmienok.
(7) Pôvodca archívnych dokumentov, jeho právny nástupca, vlastník archívnych dokumentov alebo archív môe udelenie osobitného povolenia podmieni podpísaním vyhlásenia iadateža, e nezverejní získané informácie, ktoré by mohli pokodi verejný záujem alebo súkromný záujem.
(1) Bádatežský poriadok upravuje organizáciu túdia archívnych dokumentov, ochranu archívnych dokumentov pri túdiu, vyhotovovanie odpisu, výpisu, potvrdenia z archívneho dokumentu kópie archívneho dokumentu a prístup k evidencii archívnych dokumentov a k archívnym pomôckam, ktoré archív spravuje.
(2) Archív umiestňuje bádatežský poriadok na verejne prístupnom mieste v priestoroch archívu.
(3) iadatež, ktorému archív umonil prístup k archívnym dokumentom (ďalej len bádatež), je povinný dodriava bádatežský poriadok.
(4) Odcudzenie, zničenie alebo pokodenie archívneho dokumentu je hrubým poruením bádatežského poriadku. Bádatežovi, ktorý hrubo poruil bádatežský poriadok, archív môe obmedzi prístup k archívnym dokumentom a na desa rokov. Bádatež, ktorý hrubo poruil bádatežský poriadok, je povinný uhradi náklady vynaloené na odstránenie spôsobenej kody alebo cenu odcudzeného alebo zničeného archívneho dokumentu zistenú znalcom29).
(5) Ak sa bádatež hrubým poruením bádatežského poriadku dopustil trestného činu, za ktorý bol právoplatne odsúdený na výkon trestu odňatia slobody, ktorý nebol podmienečne odloený, lehota na obmedzenie prístupu k archívnym dokumentom začína plynú dňom skončenia výkonu trestu odňatia slobody.
(1) Pôvodca registratúry je oprávnený
a) poiada ministerstvo prostredníctvom tátneho ústredného archívu alebo tátneho archívu s regionálnou územnou pôsobnosou o informáciu, odbornú radu a usmernenie,
b) zveri správu registratúry inej osobe.
(2) Pôvodca registratúry je povinný
a) evidova záznamy, ktoré vznikli z jeho činnosti, a dolé záznamy,
b) vypracova registratúrny plán a predloi ich na schválenie tátnemu ústrednému archívu alebo
tátnemu archívu s regionálnou územnou pôsobnosou; to neplatí pre pôvodcu registratúry, z činnosti ktorého nevznikajú záznamy majúce trvalú dokumentárnu hodnotu, ani pre pôvodcu registratúry, ktorého výsledky činnosti sú predmetom autorského práva,c) zabezpečova správu registratúry,
d) zabezpeči trvanlivos registratúrneho záznamu; ak je registratúrny záznam vyhotovený na papieri, papier musí spĺňa poiadavky technickej normy,
e) uchova registratúrny záznam, z ktorého vyhotovil elektronickú kópiu, počas lehoty jeho uloenia,
f) zabezpečova, aby správu registratúry vykonávali osoby, ktoré majú najmenej úplné stredné vzdelanie14),
g) umiestni registratúru v priestoroch, ktoré zaručujú jej zachovanie,
h) umoňova výkon tátneho odborného dozoru nad správou registratúry,
i) vyraďova pravidelne registratúrne záznamy len so súhlasom ministerstva,
j) označi registratúrne záznamy, ku ktorým chce obmedzi prístup, slovami obmedzený prístup30) a uvedením času trvania obmedzenia,
k) oznamova bezodkladne ministerstvu prostredníctvom tátneho ústredného archívu alebo tátneho archívu s regionálnou územnou pôsobnosou zmenu svojho názvu a zmenu miesta uloenia registratúry,
l) odovzda archívne dokumenty po vyraďovacom konaní do archívu v lehote, ktorú archív určil, so zoznamom odovzdávaných archívnych dokumentov a s evidenčnými pomôckami podža registratúrneho poriadku,
m) odovzda bezodkladne registratúru právnemu nástupcovi alebo, ak zanikne bez právneho nástupcu,
1. odovzda registratúrne záznamy s trvalou dokumentárnou hodnotou ministerstvu prostredníctvom tátneho ústredného archívu alebo tátneho archívu s regionálnou územnou pôsobnosou usporiadané podža jeho pokynov,
2. uloi registratúrne záznamy bez trvalej dokumentárnej hodnoty do uplynutia lehôt uloenia a oznámi ministerstvu miesto, kde sú uloené.
(3) Pôvodca registratúry, ktorý je orgánom verejnej správy, právnickou osobou zriadenou orgánom verejnej správy, právnickou osobou zriadenou zákonom alebo právnickou osobou, ktorej postavenie upravuje zákon, je povinný vypracova aj registratúrny poriadok.
(4) Pôvodca registratúry, ktorý je orgánom verejnej správy, zabezpečuje správu registratúry prostredníctvom elektronického informačného systému na správu registratúry, ak to ustanoví osobitný zákon.
(1) Elektronický registratúrny záznam je pôvodný, elektronicky vyhotovený registratúrny záznam, ktorý pôvodca registratúry uchováva na dátovom nosiči, prenáa alebo spracúva pomocou technických prostriedkov v elektronickej, magnetickej, optickej alebo v inej forme.
(2) Orgán verejnej správy prijíma elektronický registratúrny záznam najmä prostredníctvom elektronickej podatežne30a).
(3) Elektronický registratúrny záznam obsahuje aj trukturované údaje o obsahu, truktúre a väzbách elektronického záznamu a jeho správe. Tieto údaje sú k nemu pripojené počas lehoty uloenia.
(4) Pôvodca registratúry zabezpečuje uchovávanie elektronického registratúrneho záznamu počas jeho lehoty uloenia spôsobom zaručujúcim hodnovernos pôvodu elektronického registratúrneho záznamu, neporuitežnos jeho obsahu a jeho čitatežnos vrátane údajov o jeho správe.
(5) Pôvodca registratúry uchováva údaje na overenie podpisu podpísaného elektronického registratúrneho záznamu spolu s elektronickým registratúrnym záznamom.
(6) Pôvodca registratúry uskutočňuje zmenu formátu elektronického registratúrneho záznamu spôsobom zaručujúcim hodnovernos elektronického registratúrneho záznamu, neporuitežnos jeho obsahu, jeho čitatežnos a bezpečnos procesu zmeny formátu elektronického registratúrneho záznamu. Hodnovernos elektronického registratúrneho záznamu vzniknutého zmenou formátu sa preukazuje najmä identifikačnými údajmi o osobe, ktorá zmenu vykonala, dátumom jej vykonania a časovou pečiatkou.30b).
(7) Elektronický registratúrny záznam podpísaný platným zaručeným elektronickým podpisom30c) osoby, ktorá bola v čase podpisovania na to oprávnená, alebo osoby zodpovednej za zmenu vykonanú podža odseku 6, alebo osoby zodpovednej za jeho autorizovanú zmenu formátu a bol opatrený časovou pečiatkou sa povauje za hodnoverný, ak sa nepreukáe opak.
(8) Pôvodca registratúry odovzdáva elektronické archívne dokumenty spôsobom ustanoveným vo veobecne záväznom právnom predpise podža §33 ods. 2.
(1) Pôvodca registratúry podža §16 ods. 3 upravuje v registratúrnom poriadku
a) evidovanie, tvorbu, ukladanie, ochranu registratúrnych záznamov, prístup k registratúrnym záznamom a ich vyraďovanie,
b) personálne, priestorové a materiálno-technické zabezpečenie správy registratúry,
c) úlohy a opis činností zamestnancov pôvodcu registratúry na jednotlivých úsekoch správy registratúry,
d) pouívanie pečiatok, zaručeného elektronického podpisu a časovej pečiatky.
(2) Registratúrny plán člení registratúru pôvodcu do vecných skupín. U pôvodcu registratúry podža §16 ods. 3 je súčasou registratúrneho poriadku.
(1) O dokumentárnej hodnote registratúrnych záznamov pri ich vyraďovaní vo vyraďovacom konaní rozhoduje ministerstvo. Vyraďovanie registratúrnych záznamov pozostáva z prípravy vyraďovacieho konania a z vyraďovacieho konania.
(2) Pôvodca registratúry môe vyradi z registratúry registratúrne záznamy len vo vyraďovacom konaní.
(3) Pôvodca registratúry vyraďuje registratúrne záznamy najmenej raz za pä rokov. V odôvodnenom prípade si pôvodca registratúry môe dohodnú inú lehotu.
(1) Pôvodca registratúry navrhuje na vyradenie vetky registratúrne záznamy, ktorým uplynula lehota uloenia. Ak niektoré z registratúrnych záznamov, ktorým uplynula lehota uloenia, ete potrebuje, prerokuje vo vyraďovacom konaní jej predĺenie. Pôvodca registratúry nesmie do návrhu na vyradenie registratúrnych záznamov (ďalej len návrh na vyradenie) zaradi registratúrne záznamy, ktorým neuplynula lehota uloenia.
(2) V návrhu na vyradenie pôvodca registratúry uvedie
a) vyhlásenie o tom, e vetkým registratúrnym záznamom navrhnutým na vyradenie uplynula lehota uloenia,
b) vyhlásenie o tom, e registratúrne záznamy navrhnuté na vyradenie u nepotrebuje na svoju činnos,
c) zoznam vecných skupín registratúrnych záznamov navrhnutých na odovzdanie do archívu,
d) zoznam vecných skupín registratúrnych záznamov navrhnutých na zničenie.
(1) Vyraďovacie konanie sa začína predloením návrhu na vyradenie. Ak návrh na vyradenie má vetky náleitosti, ministerstvo prostredníctvom tátneho ústredného archívu alebo tátneho archívu s regionálnou územnou pôsobnosou posúdi dokumentárnu hodnotu registratúrnych záznamov a vydá rozhodnutie o
a) vyradení registratúrnych záznamov po uplynutí ich lehoty uloenia,
b) trvalej dokumentárnej hodnote registratúrnych záznamov a termíne ich odovzdania do archívu,
c) tom, e pôvodca registratúry môe zniči registratúrne záznamy bez trvalej dokumentárnej hodnoty.
(2) Pôvodca registratúry môe zniči registratúrne záznamy bez trvalej dokumentárnej hodnoty, ak mu rozhodnutie podža odseku 1 nebolo doručené do 60 dní od predloenia návrhu na vyradenie.
(3) Vyraďovanie registratúrnych záznamov, ktoré obsahujú utajované skutočnosti, upravuje osobitný predpis31).
Mimo vyraďovacieho konania sa rozhoduje o dokumentárnej hodnote záznamu, ak ide o záznam, ktorý
a) má tát nadobudnú do vlastníctva,
b) bol ponúknutý na prevzatie do archívu,
c) bol nájdený,
d) sa posudzuje na iados vlastníka záznamu.
(1) Archív preberá archívne dokumenty od pôvodcu registratúry spolu s evidenčnými pomôckami podža registratúrneho poriadku.
(2) Preberanie archívnych dokumentov sa uskutočňuje na základe preberacieho protokolu, ktorý obsahuje
a) názov preberajúceho archívu,
b) názov odovzdávajúceho,
c) názov pôvodcu archívnych dokumentov, ak nie je odovzdávajúcim,
d) časové rozpätie vzniku archívnych dokumentov,
e) číslo rozhodnutia o vyradení registratúrnych záznamov,
f) počet odovzdávaných archívnych ukladacích jednotiek,
g) vyhlásenie odovzdávajúceho, e archívne dokumenty sú označené podža rozhodnutia prísluného tátneho archívu,
h) vyhlásenie odovzdávajúceho o fyzickom stave archívnych dokumentov,
i) miesto a dátum prevzatia archívnych dokumentov,
j) odtlačok úradnej pečiatky odovzdávajúceho, archívu a podpisy ich zástupcov.
k) zoznam odovzdávaných archívnych dokumentov vypracovaný odovzdávajúcim.
(3) Ak archív preberá archívne dokumenty, o ktorých dokumentárnej hodnote sa rozhodlo mimo vyraďovacieho konania, v preberacom protokole uvedie náleitosti podža odseku 2 písmena a) a d), písmena i) a k) a prípadné obmedzenie prístupu k archívnym dokumentom.
(4) Náklady súvisiace s odovzdaním archívnych dokumentov do archívu po skončení vyraďovacieho konania uhrádza pôvodca registratúry.
(5) Vo výnimočnom prípade môe archív po skončení vyraďovacieho konania dohodnú s pôvodcom registratúry dočasné uloenie archívnych dokumentov u pôvodcu.
(6) Archív môe odmietnu prebra archívne dokumenty, ak nie sú usporiadané podža registratúrneho plánu pôvodcu registratúry; súčasne určí lehotu na usporiadanie archívnych dokumentov.
(1) Pôvodca registratúry môe zveri inej osobe správu registratúrnych záznamov, ktoré u nepotrebuje a ktorým ete neuplynula lehota uloenia.
(2) Správu registratúry iného pôvodcu registratúry môe vykonáva len osoba, ktorá má úplné stredné vzdelanie a tri roky odbornej praxe alebo vysokokolské vzdelanie podža §6 ods. 3 písm. b) prvého bodu.
(3) Povinnosti pôvodcu registratúry pri správe jeho registratúry inou osobou zostávajú zachované. Tým nie je dotknutá zodpovednos správcu registratúry podža osobitného predpisu32).
(1) Ústredným orgánom tátnej správy na úseku archívov a registratúr je ministerstvo.
Ministerstvo
a) riadi výkon tátnej správy na úseku archívov a registratúr,
b) vypracúva koncepciu rozvoja archívov, preberania, sprístupňovania a ochrany archívnych dokumentov a správy registratúry,
c) dáva súhlas na zriadenie a zruenie archívov a zruuje archívy v prípadoch ustanovených týmto zákonom,
d) vedie evidenciu archívov a zoznam osôb vykonávajúcich v archíve odborné činnosti podža tohto zákona,
e) rozhoduje o vyraďovaní registratúrnych záznamov archívov podža § 4 ods. 2 písm. a) a b) a vykonáva nad nimi tátny odborný dozor,
f) vedie archívny informačný systém,
g) vydáva povolenie na trvalý vývoz cudzích archívnych dokumentov a na dočasný vývoz archívnych dokumentov,
h) rozhoduje o uloení pokuty, nútenej úschove archívneho dokumentu a o jeho vyvlastnení,
i) poskytuje primeranú náhradu za obmedzenie vlastníckeho práva k archívnym dokumentom,
j) plní záväzky Slovenskej republiky vyplývajúce jej z členstva v medzinárodných organizáciách na úseku archívov a dojednáva a vykonáva medzinárodné zmluvy týkajúce sa archívov,
k) koordinuje postup ústredných tátnych orgánov pri správe ich registratúry a vydáva pre ne vzorový registratúrny poriadok,
l) riadi a kontroluje správu registratúry obvodných úradov,
m) vydáva tandardy pre elektronické informačné systémy na správu registratúry a posudzuje zhodu elektronického informačného systému na správu registratúry so tandardom pre elektronické informačné systémy na správu registratúry,
n) zabezpečuje činnos Vedeckej archívnej rady.
(2) Ministerstvo môe zriaďovatežovi archívu poskytnú na úhradu nákladov na potrebné úpravy priestorov archívu finančný príspevok. Príspevok poskytuje na základe zmluvy, v ktorej sa zriaďovatež archívu zaviae, e finančný príspevok vráti, ak ministerstvo zistí, e bol pouitý na iný účel.
(3) Ministerstvo prostredníctvom Slovenského národného archívu, tátneho ústredného banského archívu a tátnych archívov s regionálnou územnou pôsobnosou
a) vedie evidenciu
1. pôvodcov registratúr,
2. archívneho dedičstva,
b) vykonáva tátny odborný dozor nad
1. správou registratúry,
2. archívmi,
3. archívnymi dokumentmi uloenými u vlastníkov, ktorí nezriadili archív,
c) schvažuje registratúrny poriadok a registratúrny plán pôvodcu registratúry, ako aj bádatežský poriadok archívu,
d) rozhoduje o
1. vyraďovaní registratúrnych záznamov,
2. obmedzení prístupu k archívnym dokumentom, ktoré prebralo,
e) preberá archívne dokumenty pochádzajúce z činnosti tátnych orgánov a nimi zriadených a zaloených právnických osôb, obcí a samosprávnych krajov a nimi zriadených a zaloených právnických osôb, iných právnických osôb a významných fyzických osôb, ktoré nezriadili archív,
f) umoňuje prístup k archívnym dokumentom, ktoré spravuje a spravuje archívny informačný systém,
g) vyberá správne poplatky podža osobitného predpisu22).
(4) Ministerstvo na úseku starostlivosti o elektronické archívne dokumenty zabezpečuje metodické usmerňovanie správy elektronických archívnych dokumentov.
(5) Evidencia pôvodcov registratúr sa vedie na účely zabezpečenia predarchívnej starostlivosti tátnych archívov u pôvodcov registratúr. Evidencia pôvodcov registratúru obsahuje tieto údaje:
a) meno a priezvisko pôvodcu registratúru alebo, ak ide o právnickú osobu, názov a identifikačné číslo organizácie, ak ho má pridelené,
b) adresu trvalého pobytu alebo, ak ide o právnickú osobu, sídlo,
c) predmet činnosti,
d) miesto uloenia registratúry,
e) formu vedenia správy registratúry,
f) dátum vykonaných kontrol.
(1) Archívny dokument nemono trvalo vyviez; to sa nevzahuje na cudzie archívne dokumenty.
(2) Dočasný vývoz archívneho dokumentu a trvalý vývoz cudzieho archívneho dokumentu je moný len s písomným povolením33) ministerstva na vývoz archívneho dokumentu (ďalej len povolenie). Archívny dokument mono dočasne vyviez najviac na 12 mesiacov.
(3) Ministerstvo udežuje povolenie pri dočasnom vývoze archívneho dokumentu spravidla na výstavné, konzervátorské, retaurátorské alebo tudijné účely. Povolenie obsahuje okrem veobecných náleitostí rozhodnutia24) identifikačné údaje archívneho dokumentu: názov archívu, meno a priezvisko alebo názov vlastníka alebo pôvodcu archívneho dokumentu, názov súboru archívnych dokumentov, časový rozsah vzniku súboru archívnych dokumentov, miesto uloenia, mnostvo, dátum, dokedy musí by archívny dokument dovezený a prípadné ďalie podmienky. Povolenie je platné 12 mesiacov od dátumu vydania.
(4) Ten, kto dočasne vyváa archívny dokument, je povinný poiada ministerstvo o povolenie najneskôr tri mesiace pred vývozom. iados obsahuje
a) meno a priezvisko, adresu trvalého pobytu a adresu prechodného pobytu alebo názov, sídlo a identifikačné číslo vyváajúceho,
b) identifikačné údaje toho, ku komu sa vyváa,
c) identifikačné údaje archívneho dokumentu podža odseku 3,
d) účel dočasného vývozu,
e) osvedčenú kópiu dokladu o vlastníctve archívneho dokumentu; ak vyváajúci nie je vlastníkom archívneho dokumentu, aj písomný súhlas vlastníka archívneho dokumentu s jeho osvedčeným26) podpisom,
f) cenu archívneho dokumentu zistenú znalcom29),
g) potvrdenie o vyhotovení konzervačnej kópie,
h) miesto vývozu,
i) čas trvania vývozu.
(5) K iadosti je potrebné priloi zoznam vyváaných archívnych dokumentov a poistnú zmluvu. Náklady spojené s vývozom uhrádza vyváajúci.
(6) Povolenie podža odseku 2 sa vydáva a iados podža odseku 4 sa podáva na osobitnom tlačive.
(7) Archívny dokument na miesto určenia prepravuje výlučne právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá zabezpečuje prepravu prostredníctvom kuriéra.
(8) Vyváajúci je povinný povolenie predloi colným orgánom spolu so zoznamom vyváaných archívnych dokumentov. Zoznam musí by vypracovaný na hlavičkovom papieri ministerstva. Kadá strana zoznamu musí obsahova podpis osoby, ktorá vydala povolenie, a odtlačok úradnej pečiatky ministerstva.
(9) Vyváajúci je povinný do 30 dní po dovezení archívneho dokumentu spä na územie Slovenskej republiky predloi ho ministerstvu na kontrolu; ak nedolo k jeho pokodeniu alebo zmene, ministerstvo vráti archívny dokument vyváajúcemu. Ak dolo počas dočasného vývozu k zničeniu, strate alebo odcudzeniu archívneho dokumentu, vyváajúci je povinný bezodkladne oznámi túto skutočnos ministerstvu.
(10) Ak ministerstvo zistí, e počas dočasného vývozu archívneho dokumentu dolo k jeho pokodeniu alebo zmene, navrhne spôsob nápravy. Náklady na konzervovanie a retaurovanie archívneho dokumentu uhrádza vyváajúci.
(11) Ak sa dočasný vývoz neuskutoční, je ten, komu bolo udelené povolenie, povinný bezodkladne ho vráti ministerstvu.
(12) Predloenie povolenia na dočasný vývoz archívneho dokumentu nenahrádza povinnosti podža osobitného predpisu34).
(13) Na trvalý vývoz cudzieho archívneho dokumentu sa vzahujú odseky 2 a 3, odsek 4 písm. a) a c), e) a f) a odseky 5 a 8.
(14) Na vývoz registratúrnych záznamov sa primerane vzahujú odseky 1 a 6, 8, 9, 11 a 12.
Cudzí archívny dokument starí ako 50 rokov, ktorý je zapísaný v evidencii cudzieho tátu, mono doviez na územie Slovenskej republiky len s povolením prísluného orgánu cudzieho tátu. Dovoz cudzieho archívneho dokumentu odcudzeného v táte jeho pôvodu alebo v treom táte, alebo nezákonne vyvezeného zo tátu jeho pôvodu alebo z tretieho tátu, ako aj jeho nadobúdanie do vlastníctva sa zakazuje35).
(1) Ministerstvo vedie konanie o vrátenie archívneho dokumentu, ktorý bol vyvezený z územia Slovenskej republiky bez jeho povolenia, alebo nebol v lehote určenej na dočasný vývoz dovezený spä, alebo ak dolo k porueniu inej podmienky dočasného vývozu (ďalej len návratné konanie).
(2) Ministerstvo verejne oznamuje stratu alebo odcudzenie archívneho dokumentu bezodkladne po tom, ako sa o nich dozvedelo36). Ministerstvo môe zača návratné konanie najneskôr do jedného roka odo dňa, keď sa dozvedelo miesto uloenia archívneho dokumentu a totonos jeho vlastníka alebo driteža, najneskôr vak do 75 rokov od jeho vývozu, ak medzinárodná zmluva, ktorú Slovenská republika uzavrela, neustanovuje dlhiu lehotu.
(3) Návratné konanie nemono uskutočni, ak v čase jeho začatia vývoz archívneho dokumentu alebo cudzieho archívneho dokumentu nie je u vývozom bez povolenia.
(4) Ministerstvo k iadosti o vrátenie archívneho dokumentu vyvezeného z územia Slovenskej republiky, ktorú zasiela inému tátu, pripojí informáciu o začatí návratného konania. iados ministerstva o vrátenie archívneho dokumentu, ako aj iados prísluného orgánu cudzieho tátu o vrátenie archívneho dokumentu zapísaného v jeho evidencii musí obsahova označenie miesta, na ktorom sa archívny dokument nachádza alebo na ktorom by sa mal nachádza, ako aj vetky informácie, ktoré môu užahči jeho vyhžadanie. Ministerstvo o obdraní iadosti cudzieho tátu informuje aj prísluné orgány iných tátov.
(5) Ak archívny dokument, o ktorom ministerstvo vedie návratné konanie, nebol z cudzieho tátu vrátený, ministerstvo môe poda súdu tohto tátu návrh na začatie občianskoprávneho konania alebo trestnoprávneho konania.
(6) Ministerstvo spolupracuje s orgánmi iných tátov, ktoré uskutočňujú vyhžadávanie archívneho dokumentu alebo iadajú o vrátenie archívneho dokumentu vyvezeného bez ich povolenia, alebo nedovezeného v lehote určenej na jeho dočasný vývoz, alebo ak dolo k porueniu inej podmienky dočasného vývozu (ďalej len iadajúci tát). Ministerstvo na základe iadosti iadajúceho tátu
a) vyhžadáva cudzí archívny dokument a identifikuje jeho vlastníka alebo driteža,
b) oznamuje, či a kde bol hžadaný cudzí archívny dokument nájdený, a to, či existujú skutočnosti odôvodňujúce predpoklad, e bol bez povolenia prísluného orgánu iadajúceho tátu vyvezený z jeho územia,
c) umoňuje jeho príslunému orgánu do dvoch mesiacov od oznámenia podža písm. b) vykona identifikáciu hžadaného cudzieho archívneho dokumentu,
d) vykonáva v spolupráci s ním opatrenia potrebné na ochranu fyzického stavu nájdeného cudzieho archívneho dokumentu,
e) prijíma dočasné opatrenia s ciežom predís konaniu, ktoré by mohlo zmari účel návratného konania,
f) zabezpečuje styk medzi vlastníkom alebo dritežom cudzieho archívneho dokumentu a iadajúcim tátom.
(7) Vlastníkovi zo tátu, z ktorého bol archívny dokument vrátený na územie Slovenskej republiky, patrí primeraná náhrada za predpokladu, e sa o archívny dokument riadne staral.
(8) Výdavky spojené s návratným konaním uhrádza ministerstvo; ak ide o vrátenie cudzieho archívneho dokumentu zapísaného v evidencii iného tátu, výdavky uhrádza iadajúci tát. To sa vzahuje aj na výdavky vynaloené na opatrenia podža odseku 6 písm. d). Tým nie je dotknuté právo na ich náhradu od osoby alebo od osôb, ktoré vyviezli archívny dokument alebo sa podiežali na jeho vývoze z územia Slovenskej republiky bez povolenia ministerstva.
(1) tátny odborný dozor vykonáva ministerstvo.
(2) Predmetom tátneho odborného dozoru je kontrola plnenia povinností ustanovených týmto zákonom.
(3) Ministerstvo vykonáva tátny odborný dozor v tátnych orgánoch najmenej raz za pä rokov; v odôvodnených prípadoch môe dohodnú aj dlhiu lehotu. U iných právnických osôb a fyzických osôb sa vykonáva v termínoch, ktoré s nimi ministerstvo dohodne.
(4) tátny zamestnanec vykonávajúci tátny odborný dozor je oprávnený
a) vstupova do priestorov archívu, do priestorov, v ktorých sú uloené archívne dokumenty a priestorov, v ktorých sa nachádza registratúra,
b) poadova potrebné doklady, údaje, informácie a vysvetlenia, ktoré sa týkajú dodriavania povinností ustanovených týmto zákonom; nie je oprávnený robi si výpisy a odpisy z archívnych dokumentov a registratúrnych záznamov alebo ich kópie,
c) poadova preukázanie totonosti osôb vykonávajúcich činnosti podža tohto zákona v archívoch a pri správe registratúry.
(5) tátny zamestnanec vykonávajúci tátny odborný dozor je povinný
a) preukáza sa vopred preukazom oprávňujúcim na výkon tátneho odborného dozoru; preukaz vydáva ministerstvo,
b) poskytnú na poiadanie informáciu, odbornú radu a usmernenie,
c) zachováva mlčanlivos o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri výkone tátneho odborného dozoru,
d) spísa po skončení kontroly záznam a odovzda alebo doruči ho zriaďovatežovi archívu, vlastníkovi archívneho dokumentu alebo pôvodcovi registratúry a správcovi registratúry iného pôvodcu.
(6) Záznam o kontrole obsahuje
a) označenie orgánu tátneho odborného dozoru a kontrolovaného,
b) meno a priezvisko zamestnanca, ktorý vykonal kontrolu,
c) miesto a dátum kontroly,
d) predmet kontroly,
e) zistené nedostatky,
f) opatrenia uloené na odstránenie zistených nedostatkov vrátane lehoty na ich vykonanie,
g) podpis zamestnanca, ktorý vykonal kontrolu.
(1) Ministerstvo rozhodne o nútenej úschove archívneho dokumentu, ak vlastník archívneho dokumentu alebo zriaďovatež archívu nevykonal v určenej lehote opatrenie, ktoré mu uloilo pri výkone tátneho odborného dozoru a vyaduje to fyzický stav archívneho dokumentu.
(2) Ministerstvo v rozhodnutí určí čas trvania nútenej úschovy archívneho dokumentu. Archívny dokument môe by v nútenej úschove najviac pä rokov.
(3) Ministerstvo zruí rozhodnutie o nútenej úschove archívneho dokumentu, ak pred uplynutím určeného času trvania nútenej úschovy vlastník archívneho dokumentu alebo zriaďovatež archívu preukáe, e pominuli jej dôvody alebo konzervovanie a retaurovanie archívneho dokumentu bolo ukončené.
(4) Náklady na konzervovanie a retaurovanie archívneho dokumentu počas jeho nútenej úschovy uhrádza vlastník archívneho dokumentu alebo zriaďovatež archívu.
(5) Za obmedzenie vlastníckeho práva, ku ktorému dochádza nútenou úschovou, patrí vlastníkovi archívneho dokumentu alebo zriaďovatežovi archívu primeraná náhrada7). Náhrada sa poskytuje v sume zistenej znalcom29) a je súčasou výroku rozhodnutia o nútenej úschove archívneho dokumentu.
(1) Ak ministerstvo vlastníkovi archívneho dokumentu alebo zriaďovatežovi archívu po skončení nútenej úschovy archívneho dokumentu uloilo opatrenie na ochranu archívneho dokumentu, ktoré nesplnil, ministerstvo môe archívny dokument vyvlastni.
(2) Vyvlastni archívny dokument mono len do vlastníctva tátu a za primeranú náhradu7). Náhrada sa poskytuje v sume zistenej znalcom29). Prechod vlastníckeho práva na tát a výka náhrady sú súčasou výroku rozhodnutia o vyvlastnení.
(3) Odkladný účinok opravného prostriedku proti rozhodnutiu o vyvlastnení mono vylúči, ak by mohlo dôjs k pokodeniu archívneho dokumentu alebo monosti jeho pokodenia.
(1) Priestupku sa dopustí ten, kto
a) zničí alebo pokodí archívny dokument,
b) odcudzí archívny dokument,
c) vyvezie trvalo archívny dokument bez povolenia ministerstva,
d) neoprávnene zničí registratúrne záznamy alebo registratúru bez vyraďovacieho konania,
e) neumoní výkon tátneho odborného dozoru,
f) nevykoná opatrenie na ochranu archívneho dokumentu, ktoré mu uloilo ministerstvo,
g) neodovzdá archívny dokument do nútenej úschovy,
h) neodovzdá archívny dokument, ktorý mu bol vyvlastnený,
i) nepredloí cudzí archívny dokument s ciežom identifikova ho,
j) vyvezie trvalo registratúrne záznamy,
k) vyvezie dočasne archívny dokument bez povolenia ministerstva,
l) dovezie na územie Slovenskej republiky cudzí archívny dokument bez povolenia tátu vývozu alebo dovezie cudzí archívny dokument odcudzený v inom táte,
m) nepredloí archívny dokument na retaurovanie alebo konzervovanie,
n) nezabezpečí správu registratúry,
o) umiestni registratúrne záznamy v priestoroch, ktoré nespĺňajú podmienky ich ochrany alebo nezabezpečí uchovávanie alebo zmenu formátu elektronického registratúrneho záznamu postupom podža tohto zákona a veobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie,
p) nevykoná opatrenie na nápravu nedostatkov v správe registratúry, ktoré mu uloilo ministerstvo,
r) nepredloí na posúdenie dokumentárnej hodnoty záznam, ktorý nadobudol a ktorého obsah, pôvod, čas vzniku alebo jedinečnos vyhotovenia odôvodňujú predpoklad, e by mohlo ís o archívny dokument,
s) nepoiada ministerstvo o súhlas so zriadením archívu alebo so zruením archívu,
t) neponúkne ministerstvu archívne dokumenty na prednostné odkúpenie,
u) vyvezie dočasne bez povolenia registratúrne záznamy,
v) neoznámi zmenu vlastníka alebo driteža archívneho dokumentu, zmenu uloenia, stratu, odcudzenie, opätovné nadobudnutie, pokodenie alebo zničenie archívneho dokumentu,
w) poruí bádatežský poriadok,
x) neoznámi ako zriaďovatež archívu vznik a zánik pracovného pomeru osoby vykonávajúcej odborné činnosti v archíve,
y) nevráti povolenie, ktoré nepouil.
(2) Za priestupok podža odseku 1 písm. a) a d) mono uloi pokutu do 33 193 eur, za priestupok podža odseku 1 písm. e) a j) pokutu do 16 596 eur, za priestupok podža odseku 1 písm. k) a p) pokutu do 3319 eur a za priestupok podža odseku 1 písm. r) a y) pokutu do 1659 eur.
(3) Priestupky podža tohto zákona prejednáva ministerstvo.
(4) Na priestupky a ich prejednávanie sa vzahuje veobecný predpis o priestupkoch36a).
(1) Ministerstvo môe uloi pokutu do
a) 33 193 eur tomu, kto
1. zničí alebo pokodí archívny dokument,
2. odcudzí archívny dokument,
3. vyvezie trvalo archívny dokument bez povolenia ministerstva,
4. neoprávnene zničí registratúrne záznamy alebo registratúru bez vyraďovacieho konania,
b) 16 596 eur tomu, kto
1. neumoní výkon tátneho odborného dozoru,
2. nevykoná opatrenie na ochranu archívneho dokumentu, ktoré mu uloilo ministerstvo,
3. neodovzdá archívny dokument do nútenej úschovy,
4. neodovzdá archívny dokument, ktorý mu bol vyvlastnený,
5. nepredloí cudzí archívny dokument s ciežom identifikova ho,
6. vyvezie trvalo registratúrne záznamy,
c) 3319 eur tomu, kto
1. vyvezie dočasne archívny dokument bez povolenia ministerstva,
2. dovezie na územie Slovenskej republiky cudzí archívny dokument bez povolenia tátu vývozu alebo dovezie cudzí archívny dokument odcudzený v inom táte,
3. nepredloí archívny dokument na retaurovanie alebo konzervovanie,
4. nevypracuje registratúrny poriadok a registratúrny plán alebo ho nepredloí na posúdenie a schválenie,
5. nezabezpečí správu registratúry,
6. nezabezpečí trvanlivos registratúrneho záznamu alebo nezabezpečí uchovávanie alebo zmenu formátu elektronického registratúrneho záznamu postupom podža tohto zákona a veobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie,
7. umiestni registratúrne záznamy v priestoroch, ktoré nespĺňajú podmienky ich ochrany,
8. neodovzdá registratúru právnemu nástupcovi,
9. nevykoná opatrenie na nápravu nedostatkov v správe registratúry, ktoré mu uloilo ministerstvo,
d) 1659 eur tomu, kto
1. nepredloí na posúdenie dokumentárnej hodnoty záznam, ktorý nadobudol a ktorého obsah, pôvod, doba vzniku alebo jedinečnos vyhotovenia odôvodňujú predpoklad, e by mohlo ís o archívny dokument,
2. nepoiada ministerstvo o súhlas so zriadením archívu alebo so zruením archívu,
3. neponúkne ministerstvu archívne dokumenty na prednostné odkúpenie,
4. vyvezie dočasne bez povolenia registratúrne záznamy,
5. neoznámi zmenu vlastníka alebo driteža archívneho dokumentu, zmenu uloenia, stratu, odcudzenie, opätovné nadobudnutie, pokodenie alebo zničenie archívneho dokumentu,
6. poruí bádatežský poriadok,
7. neoznámi ako zriaďovatež archívu vznik a zánik pracovného pomeru osoby vykonávajúcej odborné činnosti v archíve,
8. neoznámi ako pôvodca registratúry zmenu svojho názvu alebo zmenu miesta uloenia registratúry,
9. nevráti povolenie, ktoré nepouil.
(2) Pokutu mono uloi do jedného roka odo dňa, v ktorom sa ministerstvo dozvedelo o tom, kto sa konania podža odseku 1 dopustil, najneskôr vak do troch rokov odo dňa, v ktorom dolo ku konaniu opodstatňujúcemu uloenie pokuty. Pri ukladaní pokút sa prihliada najmä na závanos, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho konania.
(3) V rozhodnutí o uloení pokuty za nesplnenie opatrení uloených pri výkone tátneho odborného dozoru ministerstvo súčasne určí aj lehotu, v ktorej sa majú nedostatky odstráni. Tomu, kto nevykonal v určenej lehote nápravu nedostatkov, za ktoré mu bola uloená pokuta, uloí ďaliu pokutu vo výke dvojnásobku hornej hranice pokuty ustanovenej týmto zákonom.
(4) Ak ten, komu bola uloená pokuta, znovu poruí v čase jedného roka odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uloení pokuty povinnos, za ktorú mu bola pokuta uloená, uloí sa mu ďalia pokuta v sume rovnajúcej sa dvojnásobku hornej hranice pokuty ustanovenej týmto zákonom.
(5) Pokuta je splatná do 30 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia, ak v rozhodnutí nie je určená dlhia lehota.
(6) Výnos z pokút je príjmom tátneho rozpočtu s účelovým určením na ochranu archívnych dokumentov.
(1) Na konanie podža tohto zákona okrem § 8 ods. 1 písm. d) a e), § 18 a 21, § 24 ods. 1 písm. c) a e) a odseku 3 písm. c) a d) bod 1 a § 27 sa vzahuje veobecný predpis o správnom konaní24).
(2) Ustanovenia tohto zákona sa nepouijú, ak medzinárodná zmluva ratifikovaná a vyhlásená spôsobom ustanoveným zákonom alebo právny predpis, ktorý má prednos pred zákonom37), ustanovuje inak.
(3) Na archívny informačný systém sa nevzahujú ustanovenia o povinnostiach ústredných tátnych orgánov a projektoch podža osobitného predpisu38).
(1) Ministerstvo vydá veobecne záväzný právny predpis, v ktorom ustanoví podrobnosti o
a) hodnotení záznamov, vyraďovaní registratúrnych záznamov a preberaní archívnych dokumentov do archívu,
b) ochrane registratúrnych záznamov a archívnych dokumentov,
c) evidencii archívneho dedičstva Slovenskej republiky a prístupe k archívnym dokumentom.
d) výkone správy registratúry orgánov verejnej správy, najmä podrobnosti o tvorbe spisu.
(2) Ministerstvo vydá veobecne záväzný právny predpis, v ktorom ustanoví tandardy pre elektronické informačné systémy na správu registratúry, najmä pre povinné truktúrované údaje o obsahu, truktúre a väzbách, hodnovernosti a čitatežnosti elektronického registratúrneho záznamu, bezpečnosti procesu zmeny formátu elektronického registratúrneho záznamu, o formátoch elektronických archívnych dokumentov a o spôsoboch ich odovzdávania.
(1) Archívny dokument vedený v evidencii na území Slovenskej republiky pred účinnosou tohto zákona je archívnym dokumentom podža tohto zákona, ak nie je ustanovené inak.
(2) Archív zriadený podža doterajích predpisov je archívom podža tohto zákona. tátne oblastné archívy podža doterajích predpisov a Archív hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy sú tátnymi archívmi s regionálnou územnou pôsobnosou podža tohto zákona. tátne okresné archívy podža doterajích predpisov, okrem Archívu hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy, sú pobočkami tátnych archívov s regionálnou územnou pôsobnosou podža tohto zákona.
(3) Archívne dokumenty uloené v spoločne spravovanom Archíve mesta Koíc preberie tátny archív s regionálnou územnou pôsobnosou so sídlom v Koiciach okrem archívnych dokumentov pochádzajúcich z činnosti orgánov mesta Koíc, z činnosti orgánov jeho mestských častí a nimi zriadených a zaloených právnických osôb. Podrobnosti upravia ministerstvo a mesto Koice v písomnej dohode.
(4) Práva a povinnosti zo tátnozamestnaneckého pomeru tátnych zamestnancov vykonávajúcich tátnu slubu na okresných úradoch v tátnych okresných archívoch a z pracovnoprávnych vzahov zamestnancov vykonávajúcich verejnú slubu na okresných úradoch v tátnych okresných archívoch prechádzajú s účinnosou od 1. januára 2003 na ministerstvo39). Práva a povinnosti z majetkovoprávnych vzahov a z iných právnych vzahov týkajúcich sa tátnych okresných archívov prechádzajú s účinnosou od 1. januára 2003 na ministerstvo. Podrobnosti upravia písomné dohody uzatvorené medzi ministerstvom a okresnými úradmi.
(5) Vlastnícke právo tátu k nehnutežnostiam a k hnutežným veciam, ktoré slúia na výkon tátnej správy na úseku archívov, ktoré má k 1. januáru 2003 alebo ktoré nadobudne po 1. januári 2003, nemono previes na inú právnickú osobu alebo na fyzickú osobu.
(6) Správu majetku vo vlastníctve tátu uvedeného v odseku 5 mono previes len na tátny orgán, ktorý vykonáva tátnu správu na úseku archívov.
(7) Výkon správy majetku tátu podža odseku 5 zabezpečuje správca podža odseku 6.
(8) Na konanie o uloení pokuty začaté pred 1. januárom 2003 sa vzahujú doterajie predpisy.
(9) Ministerstvo postupuje podža tohto zákona aj v prípade iadosti iného tátu o vrátenie cudzieho archívneho dokumentu vyvezeného z jeho územia bez povolenia jeho prísluného orgánu pred 1. januárom 2003.
Týmto zákonom sa preberajú právne akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie uvedené v prílohe č. 2.
Zruujú sa:
(1) zákon Slovenskej národnej rady č. 149/1975 Zb. o archívnictve v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 571/1991 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z. z. a zákona č. 312/2001 Z. z.,
(2) vyhláka Ministerstva vnútra Slovenskej socialistickej republiky č. 168/1975 Zb., ktorou sa upravujú podrobnosti o postupe pri nadobúdaní archívnych dokumentov tátom,
(3) vyhláka Ministerstva vnútra Slovenskej socialistickej republiky č. 62/1976 Zb., ktorou sa upravujú niektoré podrobnosti o zriaďovaní, zruovaní a organizácii podnikových archívov,
(4) vyhláka Ministerstva vnútra Slovenskej socialistickej republiky č. 63/1976 Zb., ktorou sa určujú kritériá na posudzovanie písomností ako archívnych dokumentov a upravujú niektoré podrobnosti o postupe pri vyraďovaní (kartácii) písomností,
(5) vyhláka Ministerstva vnútra Slovenskej socialistickej republiky č. 122/1976 Zb., ktorou sa upravujú podrobnosti o podmienkach a spôsobe vyuívania archívnych dokumentov,
(6) úprava Ministerstva vnútra Slovenskej socialistickej republiky č. LP 205/1976, ktorou sa upravujú niektoré podrobnosti o zriaďovaní, zruovaní, organizácii a činnosti archívov organizácií osobitného významu (registrovaná v čiastke 19/1976 Zb.),
(7) úprava Ministerstva vnútra Slovenskej socialistickej republiky č. LP 222/1976 o spôsobe ochrany a o kategorizácii archívnych dokumentov (registrovaná v čiastke 25/1976 Zb.),
(8) úprava Ministerstva vnútra Slovenskej socialistickej republiky č. LP 269/1976 o spôsobe vedenia evidencie archívnych dokumentov a o zloení Jednotného archívneho fondu Slovenskej socialistickej republiky (registrovaná v čiastke 29/1976 Zb.).
Zákon č. 111/1990 Zb. o tátnom podniku v znení zákona č. 92/1991 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 14/1993 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 174/1993 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 172/1994 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 304/1995 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 317/1996 Z.z., zákona č. 166/1998 Z.z., zákona č. 241/1999 Z.z. a zákona č. 472/2001 Z.z. sa dopĺňa takto:
§ 15c ods. 2 sa dopĺňa písmenom h), ktoré znie:
h) oznámi Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky prostredníctvom tátneho ústredného archívu alebo tátneho archívu
s regionálnou územnou pôsobnosou9c) do jedného mesiaca odo dňa zápisu likvidácie podniku do obchodného registra túto
skutočnos; vypracova a predloi mu návrh na vyradenie registratúrnych záznamov, odovzda mu archívne dokumenty,
zabezpeči uloenie registratúrnych záznamov bez trvalej dokumentárnej hodnoty do uplynutia lehôt uloenia a oznámi
mu miesto ich uloenia..
Poznámka pod čiarou k odkazu 9c znie:
9c) Zákon č. 395/2002 Z.z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov.
Zákon. č. 328/1991 Zb. o konkurze a vyrovnaní v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 91/1993 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 122/1993 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 159/1994 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 374/1994 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 190/1995 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 58/1996 Z.z. zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 292/1996 Z.z, zákona č. 12/1998 Z.z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 92/1998 Z.z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 197/1999 Z.z., zákona č. 281/1999 Z.z., zákona č. 238/2000 Z.z., zákona č. 397/2001 Z.z. a zákona č. 566/2001 Z.z. sa dopĺňa takto:
Za § 66j sa vkladá § 66k, ktorý znie:
§ 66k
Správca je povinný po rozhodnutí súdu o skončení prevádzkovania podniku
a) oznámi do jedného mesiaca od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia súdu túto skutočnos Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky prostredníctvom prísluného tátneho ústredného archívu alebo tátneho archívu s regionálnou územnou pôsobnosou,9)
b) vypracova pred výmazom z obchodného registra návrh na vyradenie registratúrnych záznamov a predloi ho príslunému tátnemu archívu,
c) odovzda registratúrne záznamy navrhnuté na odovzdanie do archívu a archívne dokumenty príslunému tátnemu archívu,
d) zabezpeči vyradenie a uloenie registratúrnych záznamov bez trvalej dokumentárnej hodnoty do uplynutia lehôt uloenia a oznámi príslunému tátnemu archívu miesto, kde sú uloené..
Poznámka pod čiarou k odkazu 9 znie:
9) Zákon č. 395/2002 Z.z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov.
Tento zákon nadobúda účinnos 1. januára 2003, okrem čl. I § 25 ods. 6, ktorý nadobúda účinnos dňom platnosti zmluvy o vstupe Slovenskej republiky do Európskej únie.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Miga v. r.
Mikulá Dzurinda v. r.
1) § 17 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z.z. o Slovenskej informačnej slube v znení zákona č. 256/1999 Z.z. § 17 ods. 3 a 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z.z. o Vojenskom spravodajstve.
1a) § 3 ods. 2 zákona č. 183/2000 Z. z. o kniniciach, o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 27/1987 Zb. o tátnej pamiatkovej starostlivosti a o zmene a doplnení zákona č. 68/1997 Z. z. o Matici slovenskej.
2) § 2 ods. 2 zákona č. 115/1998 Z. z. o múzeách a galériách a o ochrane predmetov múzejnej a galerijnej hodnoty.
3) Čl. 44 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky.
Deklarácia Národnej rady Slovenskej republiky o ochrane kultúrneho
dedičstva (uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky č. 91/2001 Z. z.).
4) § 151a a 151g Občianskeho zákonníka.
5) § 321 Občianskeho súdneho poriadku.
6) § 114 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalích zákonov.
7) Čl. 20 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky.
8) § 21 a 23 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorích predpisov.
9) § 22 ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb. a zákona č. 453/2001 Z. z.
10) Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyích územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch)v znení zákona č. 445/2001 Z. z.
11) Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 254/1991 Zb. o Slovenskej televízii v znení neskorích predpisov, zákon Slovenskej národnej rady č. 255/1991 Zb. o Slovenskom rozhlase v znení neskorích predpisov.
12) Napríklad § 48 ods. 3 zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
13) Napríklad zákon č. 424/1991 Zb. o zdruovaní v politických stranách a v politických hnutiach v znení neskorích predpisov, zákon č. 83/1990 Zb. o zdruovaní občanov v znení neskorích predpisov, Obchodný zákonník, zákon č. 308/1991 Zb. o slobode náboenskej viery a postavení cirkvi a náboenských spoločností v znení zákona č. 394/2000 Z. z.
14) § 8 ods. 2 a § 59 zákona č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných kôl (kolský zákon) v znení neskorích predpisov.
15) Čl. 10 Dohovoru o opatreniach na zákaz a zamedzenie nedovoleného dovozu, vývozu a prevodu vlastníctva kultúrnych statkov (vyhláka ministra zahraničných vecí č. 15/1980 Zb.).
16) § 40 Občianskeho zákonníka.
17) § 1 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1993 Z. z. o občianskych preukazoch.
18) § 5 zákona č. 381/1997 Z. z. o cestovných dokladoch v znení zákona č. 48/2002 Z. z..
19) § 40 ods. 2 zákona č. 351/1997 Z. z. Branný zákon.
20) § 21 ods. 1 zákona č. 435/2000 Z. z. o námornej plavbe.
21) § 46 ods. 1 zákona č. 48/2002 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
22) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorích predpisov.
23) Napríklad § 11 Občianskeho zákonníka.
24) Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení zákona č. 215/2002 Z. z..
25) § 7 ods. 3 písm. a) zákona č. 52/1998 Z. z. o ochrane osobných údajov.
26) Zákon č. 599/2001 Z. z. o osvedčovaní listín a podpisov na listinách okresnými úradmi, zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorích predpisov.
27) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej slube v znení neskorích predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorích predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve.
28) § 250l a 250s Občianskeho súdneho poriadku.
29) Zákon č. 36/1967 Zb. o znalcoch a tlmočníkoch v znení zákona č. 238/2000 Z. z.
30) Napríklad § 17 Obchodného zákonníka, zákon č. 527/1990 Zb. o vynálezoch, priemyselných vzoroch a zlepovacích návrhoch v znení neskorích predpisov, zákon č. 478/1992 Zb. o úitkových vzoroch v znení neskorích predpisov, zákon č. 132/1989 Zb. o ochrane práv k novým odrodám rastlín a plemenám zvierat v znení neskorích predpisov, zákon č. 146/2000 Z. z. o ochrane topografií polovodičových výrobkov, zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií), zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
30a) § 2 písm. y) zákona č. 215/2002 Z.z. o elektronickom podpise a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 275/2006 Z.z.
30b) § 9 zákona č. 215/2002 Z.z. v znení zákona č. 214/2008 Z.z.
30c) § 4 zákona č. 215/2002 Z.z.
31) Zákon č. 241/2001 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
32) § 255 Trestného zákona.
33) Čl. 6 písm. a) Dohovoru o opatreniach na zákaz a zamedzenie nedovoleného dovozu, vývozu a prevodu vlastníctva kultúrnych statkov (vyhláka č. 15/1980 Zb.).
34) § 76 a 158 zákona č. 238/2001 Z. z. Colný zákon v znení zákona č. 237/2002 Z. z.
35) Čl. 7 písm. a) a písm. b) bod I Dohovoru o opatreniach na zákaz a zamedzenie nedovoleného dovozu, vývozu a prevodu vlastníctva kultúrnych statkov (vyhláka č. 15/1980 Zb.)
36) Čl. 5 písm. g) Dohovoru o opatreniach na zákaz a zamedzenie nedovoleného dovozu, vývozu a prevodu vlastníctva kultúrnych statkov (vyhláka č. 15/1980 Zb.).
36a) Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorích predpisov.
37) Čl. 7 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky v znení ústavného zákona č. 90/2001 Z. z.
38) § 7 a 11 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 261/1995 Z. z. o tátnom informačnom systéme.
39) Zákon č. 312/2001 Z. z. o tátnej slube a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zákon č. 313/2001 Z. z. o verejnej
slube v znení neskorích predpisov.
1) Sídlo sa uvádza v prípade, ak nie je totoné s mestom uvedeným v názve tátneho archívu.
1) Názvy, sídla a územné obvody tátnych archívov s regionálnou územnou pôsobnosou a ich pobočky.